Petri Sarvamaa Järjen asialla.

Hallituksen täytyy herätä

Politiikan perimmäisenä periaatteena pitäisi aina olla yhdessä sovituista asioista kiinni pitäminen. Lupausten lunastaminen on koko poliittisen uskottavuuden perusta, josta luistaminen aiheuttaa monenlaisia ongelmia.

 

Hallitusohjelmaan kirjattiin vuoden 2011 hallitusneuvotteluissa niin sanottu ‘perälautalauseke’. Siinä todetaan että ”hallitus sitoutuu toteuttamaan uusia lisäsopeutustoimia, mikäli valtion velan suhteellinen osuus bruttokansantuotteesta ei käänny laskuun ja valtion taloudellinen alijäämä näyttää asettuvan yli 1 prosentin bruttokansantuotteesta.”

 

Sopeuttamistoimia on toteutettu säästöjen ja veronkorotusten muodossa 2,7 miljardin euron verran. Nämä toimet näkyvät täysimittaisesti tosin vasta vuonna 2015. Todellista sopeuttamista on tehty tähän mennessä kaikkiaan 1,5 miljardin verran. Samalla hallitus ottaa valtiovarainministeriön arvioiden mukaan noin 7-8 miljardia euroa lisää vuosittaista syömävelkaa. Vuodesta 2008 lähtien valtio ja kunnat ovat velkaantuneet jo yli 50 miljardia euroa lisää, eli lähes valtion vuosittaisen budjetin verran.

 

Nyt hallituksen pitää katsoa totuutta silmiin. Varojen yli eläminen ei voi enää jatkua. Valtiovarainministeriö on todennut, että kasvu ei tule korjaamaan Suomen talouden rakenteellista epätasapainoa.

 

Hallituksen analyysin mukaan Suomen heikko taloudellinen tilanne johtuu suhdanteista. Valitettavasti joudun kertomaan, että kyse on vääristä rakenteista ja väärin mitoitetuista ansioista, niin yrityksissä kuin julkisella puolella.  Julkisen sektorin koosta puhumattakaan.

 

Millaisiin toimiin hallituksen sitten olisi pitänyt ja pitäisi viimeistään nyt ryhtyä, jotta velan osuus saataisiin käännettyä laskuun ja tuottavuus nousuun? Nykytoimillahan se ei onnistu.

 

Ensinnäkin hallituksen täytyy päättää, miten ja mistä menoja supistetaan tarvittavat miljardit hallituskauden loppuun mennessä. Lähtökohdaksi tarjoan julkishallinnon rakenteiden perkaamista ja kriittistä tarkastelua. Jo aloitetut uudistukset pitää väkevöittää ja niihin pitää kirjata sekä pakkoja että selkeitä säästötavoitteita. Kuntatyöntekijöiden 5 vuoden irtisanomissuoja ja kuntaliitosten mukanaan tuomat ketjutetut irtisanomissuojat pitää purkaa. Nämä ketjut ulottuvat tietyissä tilanteissa  jopa  vuoteen 2033 asti.

 

Hallituksen pitäisi tarkastella kriittisesti myös valtionyhtiöiden omistuksia. Fiksu hallitus valmistelisi yhtiöiden myyntiä ja asettaisi tavoitteekseen saattaa ne myyntikelpoisiksi eli tuloskuntoisiksi. Ensi syksyksi pitäisi valmistella myös esitys, jossa julkisen sektorin palkkoja alennettaisiin progressiivisesti, esimerkiksi 2-5 prosenttia. Näin julkishallinnon irtisanomisia ei tarvitsisi toteuttaa kertarysäyksellä, vaan vastuullisesti pääasiassa eläköitymisen kautta.

 

Mutta tämäkään ei vielä riitä tavoitteiden saavuttamiseksi. Jos Suomessa ei tosiaan voida käydä rehellistä keskustelua ja tehdä siitä seuraavia päätöksiä kaikkein suurimmasta kysymyksestä, julkisen sektorin koosta, emme pääse tavoitteisiin koskaan.

 

Silloin seurauksena on kestämättömän velkaantumisen jatkuminen. Kuka antoi meille luvan siirtää tämä pommi seuraavalle sukupolvelle? Ei kukaan. Luulenpa, että kansan tietoisuus tämän ongelman suuruudesta alkaa olla hyvällä tolalla. Nyt tarvitaan rohkeutta tämän tietoisuuden tarkastamiseen ja toteamiseen.

Jos puolue ei pysty saavuttamaan keskeisiä tavoitteitaan tai yhteisesti sovittuja suuria periaatteita, siitä kannattaa joskus vetää myös tarvittavat johtopäätökset. Ilman tunteenpurkauksia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (28 kommenttia)

Käyttäjän Enologi kuva
Aki Pulli

Suomen valtion tulee lopettaa rahan kaataminen muuhun kuin välttämättömimpään ja sen välttämättömimmänkin tulee toimia tehokkaasti. Budjettikirja ei edes kerro koko totuutta mihin kaikkeen älyttömään Suomessa veronmaksajilta väkivalloin kiristettyä rahaa käytetään. Sieltä olisi hyvä aloittaa.

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

mihin "kaikkeen älyttömään Suomessa veronmaksajilta väkivalloin kiristettyä rahaa käytetään."

Mamujen kustatamiseen ja kehitysyhteistyöhön käytetyt miljardit on helposti säästettävissä, sekä hallinnosta kaikensorttisten päälliköiden ja alipäälliköiden poispotkiminen olisi helppoa sekin. Säästöt olisivat sen 10 miljardin luokkaa, eli sen, minkä valtio ottaa joka vuosi velkaa.

Lisänä vielä se, että Suomi tekisi rohkean ja isänmaallisen ratkaisun ja eroaisi Eu/eurosta, jolloin maamme pelastuisi konkurssilta.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Suomen heikko taloudellinen tilanne johtuu suhdanteista. Valitettavasti joudun kertomaan, että kyse on vääristä rakenteista ja väärin mitoitetuista ansioista, niin yrityksissä kuin julkisella puolella. Julkisen sektorin koosta puhumattakaan."

Suomen heikko taloudellinen tilanne johtuu sekä rakenteista että suhdanteista.

Rakenteet pitäisi saattaa sellaisiksi että ne kestävät suhdanteiden vaihtelut, eivätkä olisi pelkästääm korkeasuhdanteessa toimivia. Nyt rakenteet ovat siis pelkästään korkeasuhdanteessa toimivia.

Jos hallitus ennen vaaleja kieltäytyy tekemästä rarpeellisia rakennemuutoksia, peläten äänikatoa, sitä voi hyvällä syyllä syyttää populismista, aivan samalla tavalla kuin Timo Soinia voi syyttää populismista kun hän ilmoitti että taloutta ei pidä sopeuttaa täyttä määrää, eli vähintään kolmea miljardia.

Kun hallitus ja oppositio kilpailevat keskenään siitä kumpi on populistisempi ja kuka saa äänet, niin eihän tästä voi mitään tulla.

Pitäisi varmaankin EU:n puuttua peliin.

Käyttäjän perttikostiainen1 kuva
Pertti Kostiainen

"Kuntien ja valtion virkamiehet nimitetään pienestä, poliittisesti sitoutuneesta joukosta." Tämä on kaikkien tietämä fakta, ja jos ei osavia virkoja löydy niin ne luodaan, tämmöiset virat pitäis tutkia ja tarvittaessa lopettaa heti. Samoin herrojen verovapaat kulukorvaukset ainoastaan kuittia vastaan jotka myös tarkastetaan. Samoin teidän kaikenmaailman sopeutuseläkkeet ja vastaavat omanedun nimissä tehdyt sopimukset. Eläkekatto, virkojen ja virkamiesten vähennys myöskin kansanedustajien määrän vähennys olisi näin alkuun hyvä osoitus teidän tahdosta ottaa muiltakin kuin torpanukoilta ja akoilta se viimeinenkin ropo.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Eläkekatto, virkojen ja virkamiesten vähennys myöskin kansanedustajien määrän vähennys olisi näin alkuun hyvä osoitus teidän tahdosta ottaa muiltakin kuin torpanukoilta ja akoilta se viimeinenkin ropo."

Joku, oliko kuntaministeri Virkkunen, on sanonut että Suomessa on hallintoa sen verran että se riittäisi viisinkertaiselle väkimäärälle.

Jos näin on niin vain joka viidettä hallinnon virkamiestä tarvittaisiin.

Toki tässä pitää ottaa huomioon se että viiden miljoonan kansan hallinto on ilmanmuuta tehottomampaa kuin 25 miljoonan ihmisen hallinnoiminen olisi. Virkamiesten määrää ei siis voi vähentää viidennekseen, vaan johinkin määrään joka on isompi kuin viidennes, kenties neljännes tai kolmannes.

Kuntien määrää pitäisi siis vähentää viidennekseen ja hallintoa muutenkin tehostaa.

Viimeisenä toimena valtakuntia voisi yhdistää. Suomi voitaisiin yhdistää pohjoismaiden ja balttian maiden kanssa samaan hallintoalueeseen EU:n liittovaltiossa. Vähintään silloin virkamieskuntaa saataisiin vähenemään.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Rautaista asiaa sisältävä havainto:"Jos näin on ..."

Loppu onkin sitten täyttä puppua ja roskaa, koska "näin" ei ole.

Vastaapa näihin, niin pääsemme asiaan:

1) Mikä on se ITSE HYÖDYNTÄMÄSI julksin, yhteisin, (vero)varoin kustannettu toiminto tai palvelu, josta olisit valmis luopumaan, jotta verotusta ja julkisen hallinnon osuutta kansantaloudessa voitaisiin pienentää?

2) Mikä olisi saamasi nettohyöty, kun sitten joutuisit kustantamaan saman palvelun "omista" rahoistasi?

Jatketaan, kun annat vastaukset.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Rautaista asiaa sisältävä havainto:"Jos näin on ..."

Loppu onkin sitten täyttä puppua ja roskaa, koska "näin" ei ole."

En väittänyt että näin olisi, sanoin että joku muu on näin sanonut ja sanojaksi osoittelin kuntaministeri Virkkusta.

Loppu perustuukin sitten spekulaatolle että jos näin olisi niin....

"1) Mikä on se ITSE HYÖDYNTÄMÄSI julksin, yhteisin, (vero)varoin kustannettu toiminto tai palvelu, josta olisit valmis luopumaan, jotta verotusta ja julkisen hallinnon osuutta kansantaloudessa voitaisiin pienentää?"

Itse tarkoitin tässä esityksessäni hallintokustannuksia, en palveluita.
Tämä kysymyksesi osuu siis jonkin verran harhaan, enkä ala siihen vastaamaan.

Itse olen aiemmin ollut sitä mieltä että palveluita ei pitäisi karsia, vaan , jos kustannussäästöjä halutaan, niin viisainta olisi pudottaa palkkoja sillä palveluitahan me käytämme ja tarvitsemme, siitä ei pääse mihinkään.

Jos hallinnosta pelkästään karsitaan, niin sehän ei tarkoita opettajia tai poliiseja tai sairaankoitajia tai lääkäreitä tai palomiehiä, vaan sellaisia henkilöitä kuin kunnanjohtajat, poliisipiirien päälliköt, valtuutetut, lautakunnat jne. Vaikka neljä viidestä kunnanjohtajasta ja kunnan pienemmistä pampuista saisi kenkää, niin sehän ei vielä ratkaise ongelmia, nehän siirtyisivät sitäpaitsi suoraan kortistoon ja aiheuttaisivat sitä kautta kuluja yhteiskunnalle. Tarvittaisiin sitä palkka-alea.

"2) Mikä olisi saamasi nettohyöty, kun sitten joutuisit kustantamaan saman palvelun "omista" rahoistasi?"

Kuten sanoin, en ole karsimassa palveluita, vaan hallintoa ja luulen että minun ei tarvitsisi sitä ostaa itselleni ja kustantaa ja palvelu voisi pelata vähemmälläkin hallinnoimisella, kunhan se järjestettäisiin hyvin.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #16

Palkkojen alentaminen laskee ostovoimaa ja siis kulutuskysyntää eli heikentää työllisyyttä. Kansantaloudellista itsemurhaa, siis.

Hallinnon keskittäminen lisää kustannuksia. Hyvä esimerkin antaa Helsinki: Helsingin kaupunginjohtajan ja apulaiskaupunginjohtajien palkkasumma yhdessä vastaa noin 60 niin pienen kunnan kunnanjohtajan palkkaa, että apulaiskunnanjohtajia ei tarvita. Tämä tarkoittaisi yli 2 miljoonan asukkaan kokonaisuutta. Noin keskimäärin laskettuna. Helsingissä on asukkaita noin 500 000. Matematiikka, erityisesti talousmatematiikka, on hauskaa, eikö?

Osut oikeaan: " siirtyisivät sitäpaitsi suoraan kortistoon ja aiheuttaisivat sitä kautta kuluja yhteiskunnalle." karkeasti tonnin "säästö" julkisen puolen palkkamenoissa maksaa jäljelle jääville verovelvollisille noin 1 200 euroa. Noin keskimäärin laskettuna. Matematiikka, erityisesti talousmatematiikka, on hauskaa, eikö?

Kummassa luulet, että kuntalaiset pääsevät paremmin valvomaanja rajoittamaankunnan talouden tärväämistä ja tuhlaamista: 500 000 asukkaan Helsingissä vai 200 asukkaan Sottungassa?

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #17

"Kummassa luulet, että kuntalaiset pääsevät paremmin valvomaanja rajoittamaankunnan talouden tärväämistä ja tuhlaamista: 500 000 asukkaan Helsingissä vai 200 asukkaan Sottlungassa?"

Tietenkin hallintoalueeksi tulisi valita joku hallinnon ja hallinnon kustannusten kannalta optimaalinen alue. En toki ole sitä mieltä että maaseutu tulisi jakaa 500 000 asukkaan yksikköihin. Joku muu yksikkö, vaikkapa 50 000 voisi olla sopiva, mutta en lähde veikkaamaan mikä olisi sopiva, en tunne asioita niin hyvin.

Valitettavasti emme voi luottaa nykyisiin kuntajohtajiin tässä asiassa, vaikka he tietäisivät parhaiten, heillä on oma lehmä ojassa ja se vaikuttaa mielipiteisiin siltä suunnalta.

Jos nyt pitäisi joku mielipide valita, niin luulisin että Virkkusen porukka on tehnyt työtä asian eteen ja ottanut asioista selvää ja luottaisin kyllä siihen enemmän kuin kuntapäättäjiin ja opposition höpötyksiin.

Valitettavasti vain politiikka on sellaista ettei paras vaihtoehto aina voi toteutua "poliittisista syistä". Se on kyllä erittäin valitettavaa.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #19

"luulisin...". Joo, minä en. En myöskään luota, sen enempää Virkkuseen kuin kuntapäättäjiinkään. Pyrin ottamaan asioista selvän.

Ongelma on, että Virkkunen & Co. ei ole esittänyt julkisuudessa YHTÄÄN AINOAA laskelmaa tai analyysiä keuntauudistussuunnitelmansa tueksi. Ei yhtään.

Ja silti sinä luotat?

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #20

"Ja silti sinä luotat?"

Hmm. en haluaisi itse lähteä tutkimaan niitä analyysejä, en edes rahasta, haluaisitko sinä?

Minua karmii jo ajatuskin niistä raporteista. Voin suurinpiirtein kuvitella miten kuivaa asiaa ne raportit sisältävät ja miten ohuella pohjalla kuitenkin ovat ne johtopäätökset joita raporttien perusteella voi vetää. Tarvitaan siis varmasti kosolti tervettä järkeä, niiden raporttien lisäksi.

Siihen järkeilyyn minä olisin kyllä valmis, kunhan joku ensin lukisi ne raportit ja tulkitsisi ne minulle. :)

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #21

Haluaisin. JA tutustuisin - sikäli kun sellaisia nyt ylipäätään on.

Mutta kun raportteja ei näytä olevan, ainakaan niitä ei ole julkaistu, niin paha on sen enempää analysoida kuin tulkitakaan.

Jos jotain ei julkisteta, sitä joko ei ole tai sitä salaillaan.

Silloin herää kysymys: miksi?

Käyttäjän JarkkoPalmgren kuva
Jarkko Palmgren

Hyvä kysymyksenasettelu Sarvamaalla!

Edellisten vaalien alla v.2011 oli jälleen kuuma väittely kestävyysvajeesta sekä jakovarasta. SDP:llä oli ruusuiset unelmat. Kokoomus pisti oikeammat arviot pöytään.

Nyt niitä vaaliväittelyitä pitäisi näyttää ussintoina TV:ssä. Missään ei näytetä!

-Väärässä eniten olleet joutaisivat mennä oppositioon!

-Kyllä Kokoomus näyttää olevan hukassa. Metsille Sampsa Katajakin (kok)ehdottaa demerien ikiaikaista kolmatta lisäveroa entisten päälle!

Vaalien luulisi korjaavan tilanteen.

- Mutta eihän se niin mene. Media pitää huolen , että seuraavissa vaaleissa ei keskustella jokaista kansalaista koskevista talousasioista juurikaan. Nimittäin , tulee kaikkien aikojen sumutusvaalit.

Seuraavien vaalien teemat: kannabiksen laillistus, susien metsästys, homosetien oikeus adoptoida itselleen pikkupoikia, ja transvestiittien oikeus saada verovaroilla se toinen tai kolmas sukupuolenkorjausleikkaus ja ilmaiset hormonihoidot jälleen palatakseen alkuperäiseen sukupuoleensa jne.

-Aivan samaa diletantismia ja absurdia mikrotason ongelmien pähkäilyä on luvasssa vaalikoneissa.

- Ja sitten kansa äänestää tutun kaavan mukaan, tietämättä mitä saa.

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Huomaa ettet ole kartalla. Näytä minulle yksikin sukupuoltaan korjannut TRANSVESTIITTI! Jos faktapuoli ei ole hallussa, muullakaan sisällöllä ei ole arvoa.

Täällä hiukan osviittaa oikeisiin termeihin: http://seta.fi/nimeamisen-sateenkaareva-ihanuus/

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

"Hallituksen analyysin mukaan Suomen heikko taloudellinen tilanne johtuu suhdanteista. Tähän blogisti lisää omasta puolestaan, että kyse on "vääristä rakenteista ja väärin mitoitetuista ansioista..." --- Jos tämä on MEP:in analyysi, olen huolestunut.

Suomen heikko taloudellinen tilanne ei siis Sarvamaan mukaan johdu lainkaan esim. oman rahapolitiikan puutteesta eikä EU:n himosta ajaa yhteisvastuuta koko eurokriisin ajan eikä halusta hiillostaa jäsenmaita, jotta ne pysyvät "austerityssa", kuten PM Katainen, VM Urpilainen ja KOM Rehn ovat asian ilmaiseet jne.?

Vain "suhdanteista, rakenteista ja ansioista"?

Samalla on elegantisti rikottu vuosikaupalla EU:n omia peruskirjan säädöksiä, joihin Sarvamaakin epäsuorasti heti ensimmäisessä lauseessa viittaa.

Kansalaisille merkitsee jotain se, ajaako hallituksemme Suomen etuja niin, että se näkyy kotimaassakin, ei se, onko joku Kokoomus tai sdp menettämässä ääniä kotimaisissa tai eurovaaleissa. Jos EU alkaa olla meille haitaksi, kai siitäkin voi "vetää tarvittavat johtopäätökset? Ilman tunteenpurkauksia?

Käyttäjän ViljoRafaelHeinonen kuva
Viljo Heinonen

On tuo vähintäänkin lysti asetelma, kun kokoomuslainen Sarvamaa kerää irtopisteitä kokoomusjohtoisen hallituksen toimia arvostelemalla. Se on sitten kokonaan toinen juttu, olisiko mikään hallitus tässä suhdanne- ja rakennemuutostilanteessa voinut toimia nykyistä paremmin.

Tuija Salminen

- "Sovituista asioista kiinni pitäminen". Kuulostaa oudolta Europarlamentaarikon sanomana kun ottaa huomioon, että ei ole pidetty kiinni sopimuksista EU tasollakaan. Artikla 125 kieltää ehdottomasti toisten euromaiden velkoihin sekaantumisen, mutta mitä onkaan tapahtunut? Suruttomasti on suomalaisten veronmaksajien niskaan otettu muiden maiden velkoja ja niiden riskit. Toki ovat Saksan, Ranskan ja Britannian pankit saaneet pois omat saatavansa Kreikastakin, mutta velka ei ole kadonnut minnekään, se on vain siirretty euromaiden veronmaksajien kontolle.
Itseäni suoraan sanoen hävettäisi puhua sopimuksista kiinni pitämisestä, jos itse istuisin tuollaisen instituutin lehtereillä puhumatta siellä sopimusrikkomuksista sanaakaan. Federalisti ei tietenkään arvostele sopimusrikkomuksia EU:n osalta kun toiveena on liittovaltio... se jota enemmistö eurooppalaisista kansalaisista ei kannata.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Öööö----Minkä sopimuksen "Artikla 125"?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Lissabonin sopimukseenhan tuo viittaa. Olisi tietysti kiva kuulla, moniko kommentin suosittelija sen tiesi…

http://www.lisbon-treaty.org/wcm/the-lisbon-treaty...

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Asiahan on ollut esillä ainakin 3-4 vuotta, joten oletan monen tuntevan po. artiklan ydinsisällön, koska juuri sitä EU:ssa on useasti rikottu. Poliitikoista ainakin Soini on usein ja mielellään muistuttanut asiasta:
http://timosoini.fi/2013/02/puheeni-london-school-...
"Lissabonin sopimuksen artiklat 123 ja 125 kieltävät tukipaketit ja taloudellisen avun euromaasta toiseen. Mutta yhä näitä sääntöjä rikotaan."

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Petri Sarvamaa:

"Mutta tämäkään ei vielä riitä tavoitteiden saavuttamiseksi. Jos Suomessa ei tosiaan voida käydä rehellistä keskustelua ja tehdä siitä seuraavia päätöksiä kaikkein suurimmasta kysymyksestä, julkisen sektorin koosta, emme pääse tavoitteisiin koskaan.

Silloin seurauksena on kestämättömän velkaantumisen jatkuminen. Kuka antoi meille luvan siirtää tämä pommi seuraavalle sukupolvelle? Ei kukaan. Luulenpa, että kansan tietoisuus tämän ongelman suuruudesta alkaa olla hyvällä tolalla. Nyt tarvitaan rohkeutta tämän tietoisuuden tarkastamiseen ja toteamiseen."

Kuntaministeri Henna Virkkunen oli eilen Kokemäellä. Kerroin Virkkuselle esimerkkejä, kuinka paljon eri kuntien sotemenot ovat olleet alijäämäisiä. Sote-menot ovat jatkuvasti kasvaneet.

Kokemäen kaupunki joutui viimehetkellä tämän vuoden budjettia tehtäessä Keski-Satakunnan Terveydenhoidon Kuntayhtymän vaatimuksesta lisäämään 250'000 euroa lisää.

Viime vuosien sote-menojen kasvu olisi pitänyt näkyä inflaationa. Samoin kuin 1980-luvulla asuntojen hintojen nousussa.

Kysyin Virkkuselta, onko hallitus miettinyt, mistä nykyinen tilanne johtuu?

Tuskinpa taloustilanteita on mietitty inflaatio-deflaatio-kannalta?

Kerroin Virkkuselle, että sain salaisen EMU-varaumakokouspöytäkirjan, joka on ollut vuodesta 2001 lähtien eräällä kotisivulla.

Kerrottakoon taustaksi, että pöytäkirja sisältöineen on tabu.

Pöytäkirjaan liittyy itsenäisen raha- ja talouspolitiikan instrumentin luovuttaminen maan rajojen ulkopuolelle ilman lakia.
Suomen valtio joutuu ottamaan ulkomaanvelkaa, koska Suomella ei ole keskuspankkirahoitusta.

1980-luvun lainanoton huumassa ei huomattu inflaatiokehitystä ja sama meno jatkui niin kauan kunnes lainojen vakuudet romahtivat, minkä seurauksena syntyi deflaatio.

Nyt on deflaatio, koska ei ole rahaa. Pitää korottaa veroja ja leikata menoja.

1980-luvun hulluina vuosina keskuspankkirahoitusta ei sallittu. Rahaa tulvi ulkoa kunnes sijoittajat vetivät rahansa pois. Tuli pankkikriisi.

Nyt ollaan samanlaisessa tilanteessa. EKP ei paina rahaa. Valtioiden luottoluokitukset ovat laskeneet. Suomi on kriisissä, vaikka luottoluokituksen väitetään olevan AAA.

Salaiseen EMU-varaumapöytäkirjaan liittyvät asiat merkitsevät valtiopetosta, rikosta, joka ei vanhene.

Petri Sarvamaa kaipaa rehellisyyttä ja myös rohkeutta. Niin minäkin. Julkisen sektorin ongelmiin on ratkaisu:

Valtiopetoksen selvittäminen, josta seuraa oma raha- ja talouspolitiikkaa. Oman keskuspankin setelirahoitus.

Tarvitaan rohkeutta puhua salatuista asioista.

EMU-varaumapöytäkirjaan liittyvä kotisivu linkkeineen on tässä osoitteessa
http://www.satanen.com/index.php?k=yleista&sivu=po...

Tässä SataSeutu-lehden kaksi kirjoitusta:

Ensin ihmettelynä
"Kansanäänestys markoista ja kruunuista"
http://www.satanen.com/sataseutu/paa11102000.html

Korkeimman Hallinto-oikeuden ratkaisun jälkeen:

"Markasta luovuttiin kikkaillen:
Suomen Eu-asiakirjoja on julistettu salaisiksi"
http://www.satanen.com/sataseutu/salainen.html

Tarkemmin nuo asiata ovat nykyisin kerrottuna omalla kotisivullani.

Terveisin
Jorma Jaakkola
Kokoomus
http://jormajaakkola.fi/EMU-petos

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Tarkoitatko

hallituskumppaneille annettujen lupausten lunastamista

vai

äänestäjille annettujen lupausten lunastamista?

Kumpi on politiikassa ensiarvoista???

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

"Nyt hallituksen pitää katsoa totuutta silmiin. Varojen yli eläminen ei voi enää jatkua."

Kiinnostava virhepäätelmä. Ensimmäisestä virkkeestä seuraa pikemminkin Touko Aallon omassa blogissaan esittämä:

"Nykyinen hallitus ei pysty kääntämään valtion velkasuhdetta laskuun tämän vaalikauden loppuun mennessä. Tämä on fakta. Hallitus voisi rehellisesti tämän tunnustaa. Hallitus voi toki antaa politiikkasuosituksia ja tehdä eräänlaisen tiekartan valtiontalouden tasapainottamiseksi. Seuraava hallitus kuitenkin päättää, käyttääkö sen karttaa vai ei."

Sarvamaa edustaa kunnioitettavalla tavalla suoraselkäistä oikeistoa. Kavahdan sitä, toivottavasti kavahtavat Katainen ja Urpilainenkin.

Petri Muinonen

Nyt on kaimalla asiaa blogintäydeltä! Todellakaan meillä ei ole oikeutta siirtää pommia tulevaisuuteen.

Valtion ja kuntien budjettien kautta kulkevaa rahamäärää on saatava suitsittua. Eräs radikaali ehdotus tässä:

http://vantaaliittyyennemminkeravaankuinhelsinkiin...

Asumistapa ja -paikkavalintojen upgreidaus veronmaksajien rahoilla olisi jo aika lopettaa. Siirtymäaika sille, ihmiset tietoisiksi siitä mitä on tulossa ja toimeenpano käyntiin. Markkina ei voi kuin sopeutua.

juusosaarinen

Markkinat sopeutuvat aina, mutta ensin pitäisi siirtyä markkinatalouteen.

Käyttäjän PerttiKannisto1 kuva
Pertti Kannisto

"Seuraavien vaalien teemat: kannabiksen laillistus, susien metsästys, homosetien oikeus adoptoida itselleen pikkupoikia, ja transvestiittien oikeus saada verovaroilla se toinen tai kolmas sukupuolenkorjausleikkaus ja ilmaiset hormonihoidot jälleen palatakseen alkuperäiseen sukupuoleensa jne."

Lisäisinpä vielä, sirkushuveja ja leipää kansalle Olympialaisten tapaan, niin kansan saa rauhalliseksi ja äänestämään mielipidemanipulaattoroita jälleen valtaan.

Jokaisella kansalla on ansaitsemansa eliitti.

Käyttäjän pasipulkkinen kuva
Pasi Pulkkinen

Raha on hallinnollinen järjestelmä, joka voidaan rakentaa miten halutaan, myös fiksusti (ei niin kuin EMU). Raha perustaisien indikaattorien seuraaminen reaalitalouden indikaattoreiden sijasta on puhdasta ymmärtämättömyyttä. Järjestelyt jotka tuottavat työttömyyttä, kuten EMU, on muutettava siten etteivät ne enää tuota haittaa.

Velastakriisistä tai inflaation kiihtymisestä puhuminen on suorastaan vastuutonta kun samalla luodaan työttömyyttä. Valtion velka on bittejä tietokoneen muistissa eikä sitä tarvitse koskaan maksaa takaisin jos ei haluta.

Valtion velka ei rasita tulevia sukupolvia. Työttömien, työtaitonsa menettäneiden ja syrjäytyneiden armeijat sen sijaan rasittavat tulevia sukupolvia. Ne jäljet näkyvät pitkään.

Raha ei tee mitään - IHMISET TEKEVÄT. Virtuaalimaailma vs. reaalimaailma. Nyt järki käteen - HERÄTYS !

Käyttäjän MattiKivel kuva
Matti Kivelä

Ei ne herää. Lohi vaeltaa raikkaissa vesissä ja tietää missä kulkee. Ruutanat eivät ymmärrä elävänsä rutakossa.

Toimituksen poiminnat