Petri Sarvamaa Järjen asialla.

E10 on riski myös heille, joilla ei ole autoa

E10 –bensiinin haitoista on tähän asti puhuttu konehuoneen puolelta. Suomalaiset ovat epäluuloisia etanolibensan sopivuudesta oman auton tankkiin. Entä sitten ympäristöominaisuudet? Autoalan Tiedotuskeskus informoi näin:

”Perinteinen bensiini ja uusi E10-bensiini ovat ympäristö- ja vaaraominaisuuksiltaan samanlaisia.”

Washington D.C:ssä Yhdysvalloissa toimiva vaikutusvaltainen ympäristö- ja terveysjärjestö Environmental Working Group (EWG) on asiasta eri mieltä.

EWG:n mukaan bensiinin kasvava etanolipitoisuus lisää bensiinin käytön ongelmia ihmisten terveydelle. Useiden kansainvälisten tutkimusten mukaan etanolin lisääminen lisää haitallisten syöpää aiheuttavien aineiden kuten asetaldehydin ja formaldehydin päästöjä.

Yhdysvaltalaisryhmän mukaan asetaldehydipäästöt tuplaantuvat siirryttäessä E0:sta E10:een ja peräti kolminkertaistuvat jos siirrytään käyttämään E15-laatua. Formaldehydipäästöt kasvavat 20 prosentilla siirryttäessä E0:sta E10:een.

EWGn huomioista Suomen kannalta merkittävin ja samalla ikävin on se, että asetaldehydipäästöt lisääntyvät merkittävästi, jos auto startataan kylmässä.  Suomessa bensaan sekoitettava etanoli on pääosin brasilialaista sokeriruokoalkuperää ja Brasiliassa onkin jo huolestuttu asetaldehydin ja formaldehydin roolista savusumun lisääjänä. Olisiko Suomessakin aika laajentaa keskustelu konehuoneesta ihmisten ilmoille?

Jos keskustelu laajennettaisiin terveysriskeihin, se pitäisi saman tien laajentaa myös poliittiseksi. Milloin ja millaisen tutkimustiedon varassa olemme valmiita tarkastelemaan uudelleen EU:n ilmastopoliittisia sitoumuksia? Olisi hyvä, jos tahto ja kyvyt kulkisivat suurin piirtein samaa tahtia. Tämä koskee monia muitakin asioita elämässä ja yhteiskunnassa.

www.petrisarvamaa.fi

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Keskitisleet (polttoöljy/diesel) 1 litra/ 10 kilowatt, normi gaso 9 kilowatt ja järjetön etanoli 5,9 kilowatt, metanoli 4,3 vai 4,6 kilowatt. Saisivat tuottaa mieluummin ruokaa. Vasta kun aurinko tuotettu vety tai aurinkosähközydeemit saadaan futaamaan, niin päästään co-ongelmasta. Kaikki tämä hölinä uusiutuvasta on aina yhtä paha, koska silloin poltetaan jotakin, joka vain lisää ja lisää co-ongelmaa ilmakehässä.

Harri Rautiainen

Vihreät tekivät sen taas.
Hyvä Satu hassi! Hyvä Kataisen-Kiviniemen hallitus, joka välttää päätöksentekoa, koska suurin osa niistä epäonnistuu kuitenkin.

Shemu P

Jotkut väittävät, että E10 bensa aiheuttaa myös jarrupalojen nopeampaa kulumista. Hannu Tanskanen voisi antaa selityksen "tiedetoimittajana" miten tämä on mahdollista?

Toimituksen poiminnat